Boris Šosman – realitní makléř
  • Úvod
  • Nemovitosti
  • Prodané nemovitosti
  • Služby
    • Tržní odhad
    • Jak pracuji
    • Postup při prodeji
    • Postup při vyhledání nemovitosti
    • Chci být tipařem
  • Recenze
  • Kontakt
20. 3. 2022 od Boris Šosman

AML v realitách: záludné otázky realitních makléřů jako součást opatření proti praní špinavých peněz

AML v realitách: záludné otázky realitních makléřů jako součást opatření proti praní špinavých peněz
20. 3. 2022 od Boris Šosman

Během nedávného setkání s klientem jsem narazil na jeho odmítavou reakci při ověřování, zda je politicky exponovanou osobou. Když jsem trpělivě vysvětlil, že i na činnost realitního makléře se vztahují povinnosti dané zákonem, jehož cílem je zabránit tzv. praní špinavých peněz, klient se mi za svou prvotní reakci omluvil. Považuji za důležité, abyste jako klienti rozuměli všem informacím a krokům, které vás v průběhu realitní transakcí čekají. A je správné, že se ptáte, když něčemu nerozumíte. Realitního makléře si vybíráte právě proto, že je odborníkem v oblasti realit a všechny záludnosti vám ochotně vysvětlí. Jaké informace může realitní makléř po prodávajících a kupujících vyžadovat?

Praní špinavých peněz v české legislativě

V České republice problematiku upravuje především novelizovaný zákon o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále AML zákon). Vybraným firmám a subjektům, které v rámci své činnosti pracují s penězi či dalšími majetkovými hodnotami, ukládá celou řadu povinností. Jejich cílem je případné „špinavé peníze“ a transakce s nimi včas odhalit a zastavit. Kterých firem se tyto povinnosti týkají, najdete v § 2 AML zákona. Poslední novela mezi ně zařadila také realitní zprostředkovatele:

„Povinnou osobou se pro účely tohoto zákona rozumí osoba, která:

– nakupuje nebo prodává nemovité věci,

– je realitním zprostředkovatelem; v případě zprostředkování realitní smlouvy podle § 2 písm. d) bodu 2 zákona o realitním zprostředkování, jde-li o nájem, podnájem nebo pacht, však pouze tehdy, pokud výše měsíční platby nebo poměrná část výnosu z nemovité věci poskytnutá propachtovateli přepočtená na jeden měsíc, případně jejich součet, dosáhne alespoň 10000 EUR,

– je dražebníkem podle zákona o veřejných dražbách při činnosti související s dražbou nemovité věci.“

Co vše může a zároveň musí realitní makléř kontrolovat

Zjednodušeně mají makléři ze zákona povinnost zjišťovat při poskytování svých služeb:

  • komu finanční prostředky patří,
  • jaký je jejich původ,
  • a důvod jejich převodu.

S tím souvisí i povinnost provést vaši identifikaci. Pokud po vás makléř požaduje průkaz totožnosti a zjišťuje, odkud pochází peníze ke koupi, není to jeho zvědavost, ale nařizuje mu to zákon. Kontroly se týkají prodávajících i kupujících a musí proběhnout před uzavřením obchodu.

Osobní identifikace klienta

Jde o ověření vaší totožnosti předložením platného průkazu (nejčastěji občanský průkaz nebo pas). Ze zákona se provádí jak u prodávajících, tak kupujících. Pokud jste v rámci realitního obchodu zastoupeni jinou osobou nebo na některé straně obchodu vystupuje firma, musí makléř identifikovat i zastupující osobu. Identifikace je povinná u obchodů přesahujících částku 1 000 euro v případě prodeje a 10 000 euro měsíčně v případě nájmu. Pokud ale realitní makléř získá podezření, že v obchodu „něco nehraje“ a jde o praní špinavých peněz, je povinen provést identifikaci vždy, bez ohledu na částku obchodu.

Politicky exponovaná osoba a riziková země původu

Před uzavřením obchodu musí realitní makléř ověřit, zda jste nebo nejste politicky exponovanou osobou a také zda pocházíte ze země, které jsou považovány za vysoce rizikové.

V případě politicky exponované osoby makléř zjišťuje, zda jste v nějaké významné veřejné funkci s celostátním nebo regionálním významem. Tyto osoby totiž zákon považuje za potenciálně více rizikové z pohledu možného praní špinavých peněz. Toto ověření může makléř splnit také formou vašeho písemného prohlášení při vaší identifikaci.

Realitní makléř dále zjišťuje, zda pocházíte z rizikové země, na kterou se mohou vztahovat mezinárodní sankce. K tomu slouží sankční seznamy, které evidují všechny rizikové země a osoby. Více informací najdete například na webu Finančního analytického úřadu.

Kontrola klienta

Ověřením vaší totožnosti povinnosti makléře nekončí. Musí provést také kontrolu účastníků realitní transakce. Samozřejmě i tuto kontrolu upravuje AML zákon, který v § 9 stanoví realitním makléřům povinnost zjistit nebo ověřit:

  • účel a povahu realitního obchodu,
  • zdroj finančních prostředků,
  • původ majetku, pokud jste politicky exponovanou osobou,
  • skutečného majitele, pokud je některá strana obchodu právnickou osobou.

Přeloženo do běžné řeči kontrola znamená, že realitní makléř zjišťuje, odkud pocházejí peníze určené pro úhradu kupní ceny. A pokud od vás přijímá jakoukoliv finanční částku (např. rezervační zálohu), zjišťuje původ i těchto finančních prostředků.

Snad jsem vám tímto shrnutím alespoň trochu pomohl přiblížit část svých povinností v rámci práce realitního makléře a také odstranit případnou nejistotu z otázek, na které se mohou realitní makléři při své práci ptát. Jak probíhá realitní obchod se dočtete také v popisu služeb na mém webu. 

Předchozí článekKaždá nemovitost potřebuje reklamu „na míru“, jak ale vybrat ty správné marketingové nástroje?Další článek Rok 2023 nastavení správné ceny a marketingové strategie

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

About The Blog

Nulla laoreet vestibulum turpis non finibus. Proin interdum a tortor sit amet mollis. Maecenas sollicitudin accumsan enim, ut aliquet risus.

Poslední příspěvky

Rok 2023 nastavení správné ceny a marketingové strategie19. 3. 2023
AML v realitách: záludné otázky realitních makléřů jako součást opatření proti praní špinavých peněz20. 3. 2022
Každá nemovitost potřebuje reklamu „na míru“, jak ale vybrat ty správné marketingové nástroje?12. 3. 2022

Rubriky

  • Nezařazené
  • Others

Základní informace

  • Přihlásit se
  • Zdroj kanálů (příspěvky)
  • Kanál komentářů
  • Česká lokalizace

Štítky

Agency Apollo13 Information Popular WordPress

Proč Šosman

Při obchodu vždy zastupují zájmy klienta. Vždy udělám maximum pro to aby všichni zůstali spokojeni – takzvaně win win. Mojí prioritou je zachování si dobrého jména a poctivosti. Při práci využívám moderní technologie a svou kreativitu.

Mojí prací je vytvořit skvělý produkt a prodat ho!

Obchodní podmínky.

Zásady zpracování osobních údajů – GDPR.

VOS

Kontakt

BS realitní služby s.r.o.
IČ: 28041763
se sídlem T. G. Masaryka 564/13, 360 01 Karlovy Vary
+420 777 595 674
boris.sosman@aqua-realty.czwww.sosman.cz

Poslední příspěvky

Rok 2023 nastavení správné ceny a marketingové strategie19. 3. 2023
AML v realitách: záludné otázky realitních makléřů jako součást opatření proti praní špinavých peněz20. 3. 2022
Každá nemovitost potřebuje reklamu „na míru“, jak ale vybrat ty správné marketingové nástroje?12. 3. 2022
Vytvořil ©2022 Čistý design
Boris Šosman – realitní makléř
Spravovat souhlas s cookies.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}